بی شك عمل انسان در سه جا تأثير میگذارد و اين تأثيرات از لوازم عمل است. عمل از نتيجه جدا نيست. لذا گفته اند اعمال مانند بذر است كه خواهی نخواهی سبز مي شود و به ثمر مي رسد. يكی از مسائلی كه در دين اسلام به رهبری ائمه اطهار مطرح است تجسم اعمال است. يعنی اعمال برابر صاحب عمل وانمود میشود مانند همين حركات مالی و مادی و دنيائی. بذر و نهالی كه دهقانان میكارند در آينده به صورت زراعت و درخت مجسم می شود و يا كار و حركت انسانها در سازندگي. خانه سازی و صنايع ديگر اين ها همه مجسم مي شود. تمامی آثار انسانی يا طبيعی در عالم، تجسم اعمال انسان است. عمل انسانها به صورت خانه و ساختمان و ماشين آلات و صنايع ديگر و راه ها و شهرها و سرزمين های آباد زراعتی در آمده است، اين همه مجسمه اعمال است و در عين حال نتيجه اعمال است. آيا مي شود جنبش و حركت در اثری پيدا نشود؟ ممكن نيست. كوچكترين حركات انسان از نيت قلب گرفته تا تفكرات مغز و بكار افتادن حواس پنجگانه و حركات بدنی و دست و پايی همه اين ها توأم با آثاری است كه در وجود صاحب عمل و در حضور شاهد عمل و يا در طبيعت ثبت شده است. شما به صفحه وجود خودتان و يا پدر و مادرتان از دوران كودكی نگاه كنيد. هر چه گفته ايد يا شنيده ايد يا عمل كرده ايد اعمال نيك يا اعمال بد همه اين ها در خاطر شما هست و شما می دانيد پدر و مادر شما و يا كسانی كه با شما معاشر و محشور هستند می دانند پس تمامی اعمال ما در فكر خود ما و يا در فكر انسانهای معاصر ما ثبت و ضبط شده است. اعمال بدی كه از ما سر زده ما را خجل مي كند و اعمال نيك ما، ما را خوشحال مي كند به همين كيفيت. پس اعمال در وجود ما و در وجود انسانهای شاهد و ناظر اعمال ما و در وجود طبيعت يا در وجود خدا و ائمه اطهار عليهم السلام ثبت و ضبط می شود. اگر از نوع خرابی يا آبادی طبيعت باشد به صورت ساختمان ها و صنايع مجسم می شود و اگر از نوع خدمت و محبت به بندگان خدا باشد به صورت علاقه و محبت در وجود آنها ثبت و ضبط می شود و اگر از نوع ظلم و گناه و معصيت باشد به صورت بغض و عداوت در دل انسانهای مظلوم ثبت مي شود و رشد می كند. آيا مي توانيد عملی پيدا كنيد كه از آن عمل، اثر يا نتيجه ای پيدا نشده باشد؟ ضعيفترين اعمال، نيت انسان است كه فقط يك نوع حركت و يا تفكر نفسانی است. آنقدر خفيف و لطيف است كه صاحب نيت، از آن بي خبر است. همان نيت هم در وجود انسان ثبت مي شود و از قيافه انسان نمودار مي شود. پس نمي توانيد حركتی يا كلمه ای يا سخنی يا عملی بدون نتيجه پيدا كنيد. تمامی اين نتايج در آينده تاريخ در سه جا مجسم مي شود و به انسان برمیگردد. ظلمها و ستمها به صورت اسلحه های آدم كشی و در انتها به صورت آتش های سوزان و خطرناك و همچنين ظلمها و ستم ها و فحش و جسارتها در وجود انسانهای مظلوم ثبت و ضبط شده و انسانهای مظلوم و غير مظلوم را تبديل به دشمن درجه يك انسان كرده است. مردم را در وضعی ساخته و قرار داده كه هر كدام با دلی پر از بغض و عداوت از كفر و گناه انسانها تبديل به دشمنی خطرناك شده اند. اگر بتوانند، در دنيا انتقام میگيرند وگرنه در آخرت. پس تمامی عذابهای آخرتی و اعمال بد ما هم دشمنانی برای ما ساخته خواهی نخواهی نتيجه دوستی دوستی يا دشمن دشمنان در آينده يا در زمان به ما برمیگردد و سرمايه ابدی ما خواهد بود. (کتاب سیره ائمه اطهار ع)