قرآن كتابی‌ است‌ كه‌ علم‌ و قدرت‌ خود را كریمانه‌ و بدون‌ مزد و منت‌ در اختیار دانشجویان‌ می‌گذارد و بعد می‌فرماید: این‌ قرآن‌ در كتاب‌ مكنون‌ است‌ یعنی‌ در لوح‌ دل‌ پیشوایان‌ معصوم‌ ثبت‌ است‌. علمی‌ نیست‌ كه‌ در اختیار كاغذها قرار گیرد كه‌ همه‌ كس‌ بتوانند از آن‌ استفاده‌ كنند. علمی‌ است‌ در سازمان‌ قلب‌ ائمه‌ اطهار كه‌ از آن‌ به‌ لوح‌ محفوظ‌ تعبیر شده‌ است‌. در سوره‌ غاشیه‌ می‌فرماید: انه‌ لقران‌ مجید فی‌ لوح‌ محفوظ.‌ این‌ لوح‌ از قبیل‌ نوشته‌هایی‌ نیست‌ كه‌ روی‌ كاغذ و چیزهای‌ دیگر نقش‌ می‌بندد بلكه‌ در لوح‌ دل‌ پیشوایان‌ معصوم‌ است. اگر علمی‌ در كتاب‌ و كاغذ باشد دیگران‌ می‌توانند از آن‌ بهره‌مند شوند زیرا كتاب‌ و كاغذ رایگان‌ در اختیار مردم‌ است‌ ولیكن‌ علم‌ قرآن‌ كه‌ مربوط‌ به‌ نور ولایت‌ و  علم‌ ذاتی‌ خداوند متعال‌ است‌ رایگان‌ در اختیار مردم‌ نیست‌ بلكه‌ دلی‌ پاك‌ و مطهر لازم‌ دارد كه‌ می‌فرماید: لایمسه‌ الاالمطهرون‌ فقط‌ پاكان‌ می‌توانند با علم‌ قرآن‌ تماس‌ حاصل‌ كنند. پاكی‌ در این‌ آیه‌ شریفه‌ غیر از پاكی‌ و آلودگی‌ مشهور است‌ كه‌ بدن‌ یا لباس‌ انسان‌ آلوده‌ به‌ كثافت‌ می‌شود، گرچه‌ علما همه‌ جا آیه‌ شریفه‌ را به‌ این‌ طهارت‌ ظاهری‌ تفسیر كرده‌اند و تماس‌ با قرآن‌ را هم‌ تماس‌ بدنی‌ دانسته‌اند و گفته‌اند كسی‌ كه‌ وضو ندارد و یا اگر غسل‌ به‌ گردن‌ دارد تا غسل‌ نكرده‌ نمی‌تواند به‌ خط‌ قرآن‌ دست‌ بزند در صورتی‌ می‌تواند تماس‌ بدنی‌ با قران‌ پیدا كند كه‌ وضو یا غسل‌ یا لااقل‌ تیمم‌ داشته‌ باشد ولیكن‌ این‌ تفسیر بسیار سطحی‌ و ظاهری‌ است‌. تماس‌ با جلد قرآن‌ كه‌ انسان‌ وضو یا غسل‌ داشته‌ باشد اصل‌ تماس‌ با علم‌ قرآن‌ و حقیقت‌ قرآن‌ است.‌ علم‌ قرآن‌ در وجود انسان‌ مانند خورشید در آینه‌ است‌ نور خورشید در آینه‌ منعكس‌ می‌شود بدون‌ این كه‌ در حجم‌ آینه‌ وسعت‌ و ضیقی‌ پیدا شود. سازمان‌ نفس‌ انسان‌ هم‌ مانند آینه‌ است‌ همانطور كه‌ اگر روی‌ آینه‌ حجاب‌ باشد نور خورشید منعكس‌ نمی‌شود انسان‌ هم‌ در تماس‌ با دین‌ و خدا اگر هدف‌ غیر خدایی‌ داشته‌ باشد مانند هدف‌های‌ دنیایی‌ مال‌ و ثروت‌ و غیره‌ بین‌ انسان‌ و نور قرآن‌ كه‌ همان‌ نور ذاتی‌ خداوند متعال‌ است‌ حجاب‌ می‌شود و یك‌ چنین‌ قلبی‌ نمی‌تواند با علم‌ قرآن‌ تماس‌ پیدا كند و حقیقتی‌ از قرآن‌ بداند. پس‌ انسان‌ بایستی‌ در ارتباط‌ با خدا و دین‌ فاقد هدف‌های‌ دنیایی‌ باشد و فقط‌ خلوص‌ و اخلاص‌ به‌ خداوند داشته‌ باشد این‌ همه‌ در قرآن‌ مردم‌ را به‌ اخلاص‌ تشویق‌ می‌كند برای‌ این‌ است‌ كه‌ بتوانند از بركات‌ وجودی‌ خدا استفاده‌ كنند.  (تفسیر سوره واقعه)