خداوند تبارک و تعالی در این زندگی دنیا محبت انسان را مخصوصاً به عنوان نعمت بزرگ تعریف می کند و زمینه های تجارت را برای انسان طوری تنظیم می کند که هر مبلغی که از انسان در مسیر تجارت صرف و خرج می شود، بازده آن مبلغ از نظر کمیت و کیفیت بی نهایت برابر باشد. به همین مناسبت کسانی که سرمایه های موجود خود را در مسیری که خداوند متعال معین کرده است بکار می اندازند، بازده آن سرمایه را بدون حساب به آنها برمی گرداند و در برابر آنها کسانی که سرمایه های خدادادی خود را در بیراهه مصرف می کنند آنچه در اختیار دارند از بین می رود و محصولی بجز حسرت و ندامت و یا علاوه بر حسرت و ندامت، محکومیت و مسئولیت ندارند. انسان تمامی وجودش و آبرو و عزتش و علم و حکمتش و شغل و هنرش و بالاخره تمامی آنچه دارد سرمایه است. خداوند ابتدا از بودجة رحمانیت خود این سرمایه ها را مفت و مجانی و بدون شرط و قید در اختیار انسان می گذارد، برنامه هائی برای انسان تنظیم می کند و به انسان هشدار می دهد که اگر این سرمایه ها که به تو دادم در مسیر اطاعت و بندگی خدا بکار اندازی، هر یک رقم از این سرمایه ها بی نهایت برابر بازده دارد که به خودت برمی گردد و تا ابد موجبات سعادت و خوشبختی تو را فراهم می کند و اگر این سرمایه های موجود را بر خلاف دستور خدا در راه هوس خود و یا دیگران صرف و خرج نمودی علاوه بر این که سرمایه هایت از دست می رود مسئولیت و محکومیت هم برایت بوجود می آید و شاید محکومیت تو بوسیله همین سرمایه ها آنقدر زیاد باشد که تا ابد تو را به عذاب الهی مبتلا کند. انسانها خواهی نخواهی آنچه در اختیار دارند از دستشان خارج می شود و از کفشان می رود، این سرمایه ها را در راهی مصرف کنند و یا نکنند آنچه در اختیار آنهاست از جان و مال و عزت و شرف وآبرو و اعتبار وعلم و هنر، همه این ها خواهی نخواهی از بین می رود زیرا این زندگی دنیا بر مدار فنا و نابودی گردش می کند. عوامل طبیعت را خداوند متعال طوری مجهز و منظم کرده است که آنچه را می پروراند از بین می برد، در این رابطه شاعر عرب می گوید این زندگی دنیا آنچه را به انسان می بخشد پس میگیرد، ای کاش از اول بخیل بود که چیزی را نمی بخشید و ما را خلق نمی کرد زیرا ما انسانها اگر خلق نشده بودیم و طعم حیات و زندگی را نچشیده بودیم قانع و آرام بودیم، اعتراضی نداشتیم ولیکن اکنون که ما را خلق کردند و طعم حیات و زندگی را به ما چشانیدند، این همه نعمت و لذت و سرمایه در اختیار ما گذاشتند و دو مرتبه از ما پس گرفتند. پس کسانی که زندگی را به ما بخشیدند و دومرتبه از ما گرفتند به ما ستم کرده اند، کاش از اول بخیل بودند و چیزی به ما نمی بخشیدند. خداوند متعال هم در قرآن اعلامیه فنا ونابودی تمامی آنچه در دنیا به انسان می دهد را صادر کرده است. میفرماید: كُلُّ مَنْ عَلَیهَا فَانٍ ﴿٢٦﴾ وَیبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ و جای دیگر می فرماید: أَینَمَا تَكُونُوا یدْرِككُّمُ الْمَوْتُ یعنی آنچه در این دنیا بوجود آمده فانی می شود، شما انسانها هم هر جا باشید مرگ شما را می گیرد، پس خواهی نخواهی آنچه داریم همراه خود ما از بین می رود. چقدر خوب است که این سرمایه ها در راهی مصرف شود که محصول آن بسیار زیاد و عالی باشد. (مقاله اقتصاد اسلامی)