جنیان از انسیان بیشترند.

دلیل دیگر بر این كه جنیان انسان های وحشی ناشناخته هستند و یا انسان هایی كه بر پایه فقدان علم و شعور در استثمار شیاطین قرار می گیرند این آیه شریفه در سوره انعام است كه ترجمه آن در این جا ذكر می شود كه خداوند روز قیامت اهل محشر را طرف خطاب قرار می دهد و می فرماید : یا معشر الجن قد استكثرتم من الانس یعنی ای گروه جنیان شما از انسان ها بیشتر و زیادترید یعنی تعداد نفرات جنیان خیلی بیشتر از تعداد انسان ها هستند. در این جا كه خداوند به جنیان می گوید شما از انسان ها بیشتر هستید. رؤسای جنیان كه از انسان ها هستند عرضه می دارند پروردگارا ما جنیان را به استثمار كشیدیم و آنها را در راه منافع خود استخدام كردیم از آنها بهره بردیم و این بهره برداری و استثمار باعث شد كه ما برآنها مسلط شویم و برآن ها حكومت كنیم و آن ها را به معصیت بكشانیم. یعنی آن ها عذری می آورند به پیشگاه الهی كه ما این جنیان را استثمار كردیم و آنها در اطاعت ما قرار گرفتند تا روزی كه مرگ ما و آنها رسید و امروز استثمارگران و استثمار شدگان هر دو در صحرای محشر حاضر شده ایم. خداوند به آن رؤسای استثمارگر می گوید این عذرخواهی ها عذر بدتر از گناه است چاره ای ندارید جز این كه نتیجه اعمال خود را كه همین آتش جهنم است بچشید و در جهنم خود معذب شوید تا زمانی كه خدا بخواهد. در این آیه شریفه كه آیه 128 از سوره انعام است رؤسای جن كه همان طاغوت ها و سلطه گران هستند عذرخواهی می كنند كه ما این جنیان را به استخدام خود درآوردیم. از آن ها بهره كشی نمودیم و آن ها نیز به اطاعت ما درآمدند و منافع كار و زندگی خود را در اختیار ما گذاشتند. این حقیقت را می دانیم كه سلاطین و پادشاهان جابر و ظالم تاریخ یعنی همین دولت های استثمارگر هرگز جنیان به معنای مشهور را (كه نوعی غیر از انسانند) ندیده و نشناخته اند و هرگز بر آن ها حكومت نكرده اند. پس این جنیانی كه در اطاعت جباران قرار گرفتند و سلاطین ظالم و چپاول گر بر آنها حكومت پیدا كرده اند از آن ها بهره كشی نموده اند چه كسانی هستند؟ آیا می شود گفت معاویه ها بر جنیان حكومت كرده اند و یا یزیدی ها و ابن زیادها و شدادها و نمرودها ؟ آن ها همه جا حاكم بر انسان ها بوده اند و انسان ها را به استثمار كشیده اند و بر آن ها مسلط شده اند و در این جا درست دقت كنید انسان هایی كه به استثمار كشیده می شوند و در زمان ما آمریكا و انگلیس و امثالهم هستند كه آن ها را به خط اطاعت خود می آورند منافع آن ها را به خود اختصاص می دهند كدام انسان ها هستند؟ آیا انسان های عالم و عاقل و دانشمند در اطاعت دشمنان قرار می گیرند و آن ها را بر جان و مال خود مسلط می كنند یا انسان های بی عقل و بی شعور؟ آن سی هزار نفری كه به طمع خرمای ابن زیاد به صحرای كربلا رفتند عقلای قوم بودند یا دانشمندان فهمیده ؟ و یا انسان های فاقد عقل و شعور. به قول معاویه در نامه ای كه برای مولا علی (ع) می فرستد می گوید: سیصد هزار نفر از این دهاتی ها و بیابانی ها به میدان جنگ با تو آورده ام كه شترهای نر و ماده را از یكدیگر تشخیص نمی دهند چه برسد كه حق و باطل بشناسند پس براساس قضاوت این آیه جنیانی كه در اطاعت معاویه ها هستند و یا در هر زمانی گول می خورند اهل حق را خانه نشین می كنند و رؤسای كفر و گناه را بر اوضاع مسلط می كنند همین اكثریت انسان های جاهل و بی سواد و فاقد عقل و شعور هستند. انسان ها یعنی انسان هایی كه به عقل و شعور رسیده اند و شناخته شده اند خواه در راه حق باشند خواه در راه باطل و جنیان یعنی انسان هایی كه شناخته نشده اند در اجتماع نمود و نمایش ندارند با یك زنده باد جذب معاویه ها می شوند و با یك صدای مرده باد از آن ها برمی گردند پس جنیان از انسیان بیشترند همان معنای اكثرهم لایعقلون و اكثرهم لایعلمون هستند و همین اكثریت جاهل و نادان در تاریخ طعمه و لقمه استثمارگران شده اند و آن ها را به قدرت و حكومت رسانیده اند پس به دلایلی كه گذشت به صراحت همین آیه شریفه جنیان اكثریت انسان های جاهل و نادان هستند كه ثبات و استقامت عقلی و فكری ندارند و جذب سر و صداهای مرده باد و زنده باد شده اند. مولی امیر المؤمنین (ع) آن جا كه مردم را به سه دسته تقسیم می كند می گوید: دسته اول علماء ربانی دسته دوم شاگردان علماء و دسته سوم همج الرعاع اتباع كل ناعق یعنی انسان هایی هستند مثل حشرات و حیواناتند. باد از هرجا می وزد آن ها را می برد و می آورد اهل منطق نیستند حق و باطل نمی شناسند. پس این اكثریت همج همان جنیانند شك و شبهه ای در این مسئله نیست. ائمه اطهار (ع) هم در تعریف های خود انسان های بیابانی وحشی را جن شناخته اند و معامله با آن ها را مكروه دانسته اند. (تفسیر سوره الرحمن)