خداوند می فرماید: روزی كه نفخه مرگ و فرمان مرگ صادر می‏ شود تمامی انسانهائی كه در آسمانها و یا در زمین هستند می میرند مگر كسانی را كه خدا بخواهد. در این قسمت عده ‏ای را از موت عمومی استثنا می ‏كند. می گوید هر كه باشد در آسمانها و زمینها می‏ میرد مگر كسانی را كه خدا بخواهد. یعنی آنهائی را كه خدا بخواهد نمی‏ میرند. در آیه دیگر سوره اسری هم كه پیش از قیام قیامت است میفرماید شهری و دهی بر روی زمین باقی نمی ماند مگر این كه ما آنها را هلاك می ‏كنیم یا به سخت ‏ترین عذاب مبتلا می نمائیم. در این آیه هم كه مربوط به مقدمه قیامت است و بعد از این حادثه قیامت واقع می ‏شود خداوند خبر می ‏دهد كه عده ای كشته می ‏شوند و عده ‏ای می میرند و عده ‏ای در سخت ‏ترین عذاب قرار می گیرند. پس عده ‏ای كه در سخت‏ترین عذاب قرار می گیرند مرگ ندارند. در تفسیر همین آیه كه نشان می‏ دهد قیام امام زمان، قیامت است. حدیث از امام وارد شده كه میفرمایند پیش از قیام امام زمان یك حادثه جنگ جهانی آتشین واقع می‏ شود كه یك سوم از مردم كشته می شوند و یك سوم می میرند و آن یك سوم دیگر گرفتار عذاب سختی می‏ شوند و میفرماید آن یك سوم شیعیان ما آل محمد(ص) هستند. به شنونده می گوید: آیا شما دوستان ما دوست ندارید آن یك سوم باقیمانده باشید كه تحویل امام قائم داده می‏ شوید. پس این دو آیه شریفه دو مطلب مهم را به ما می‏ آموزد، اول این كه همین موتی كه برای اهل زمین مقدر است برای انسانهائی هم كه در آسمانها زندگی می‏ كنند مقدر است. و مطلب دوم این كه موت انسانها چه در زمین و چه در آسمانها عمومیت ندارد كه تمامی انسانها بمیرند. انسانهائی می میرند كه در وضع زندگی دنیا قرار گرفته ‏اند پیش از ظهور امام زمان. ولیكن به محض ظهور امام زمان كه قیامت واقع می ‏شود انسانهائی كه تحویل آن حضرت می ‏شوند مرگ و مرض ندارند. زیرا آنها از شرایط زندگی دنیائی كه توأم با مرگ و مرض است نجات پیدا كرده‏ اند و در شرائط زندگی آخرتی كه قیام امام زمان است قرار گرفته ‏اند. و در قیام آن حضرت كه زندگی آخرت است مرگ و مرض وجود ندارد. پس این دو آیه شریفه از موت عمومی اهل زمین و آسمانها خبر می‏ دهد و گفته شد كه مرگ و مرض از لوازم زندگی انسان در دنیا است. به جز انسان، موجودات دیگر مخصوصا جمادات و نباتات و حیوانات دیگر مرگ و مرض ندارند. زیرا مرگ آنها به تبعیت مرگ انسان در زندگی دنیا قرار می گیرد، و وقتی كه وارد زندگی آخرت می شوند مرگ و مرض برای انسان و غیر انسان مفهوم ومعنایی ندارد. و اما آیاتی كه از حیات عمومی اهل آسمانها و زمین خبر می‏ دهد یكی این آیه شریفه است كه خداوند میفرماید: یوم تبدل الارض غیر الارض و السموات و برزوالله الواحد القهار……یعنی آن روز كه قیام الهی واقع می ‏شود و سلطنت الهی بر تمامی عالم ها و آدم ها ظاهر می ‏شود، تمامی انسانها كه از دنیا رفته ‏اند زنده می‏ شوند. همه در برابر خدای یگانه قهار ظاهر و بارز می گردند. در برابر خدا در شدت خضوع و خشوع قرار می گیرند. همه سر به پایین و خجالت زده ‏اند و دل های آنها در نگرانی و اضطراب است. پس این آیه شریفه كه از حیات دوم انسانها خبر می ‏دهد اختصاص به جمعیت كره زمین ندارد. زیرا می گوید هر كه هست در آسمانها و زمین ها بروز می ‏كند و ظاهر می‏شود همه در برابر عظمت خدا سرافكنده و خجالت زده ‏اند. در نگرانی و اضطراب  كامل قرار می گیرند از این كه نمی دانند سرنوشتشان در زندگی آخرت به كجا می‏ انجامد. و باز آیه دیگری كه از حیات عمومی اهل آسمانها و زمینها خبر می ‏دهد این آیه سوره شوری است كه خداوند میفرماید: آفرینش زمین ها و آسمانها و تمامی جنبندگانی كه در زمین ها و آسمانها هستند مخصوص خداوند متعال است و اگر خدا بخواهد آنها را روزی با یكدیگر محشور خواهد كرد. بدیهی است كه اجتماع مطلوب و یا حشر انسانها با انسانهای مانند خود مطلوب است ولیكن حشر انسانها با حیوانات و یا حشر حیوانات با یكدیگر مفهوم و معنائی ندارد كه كسی بگوید جنبندگان آسمان ها، حیوانند و جنبندگان زمین، انسان هستند. پس خدا حیواناتی را كه در آسمانها زندگی می ‏كنند با انسانهائی كه در زمین زندگی می ‏كنند محشور می ‏كند. یا كسی بگوید منظور از جنبندگان آسمانها فرشتگان هستند كه بعد از مرگ زنده می ‏شوند و آن فرشتگانی كه در آسمانند خداوند با انسانهائی كه در زمین هستند محشور می‏كند. اولا كلمه دابّه بر فرشتگان قابل اطلاق نیست زیرا مولی امیرالمومنین (ع) می گوید افراد نیستند بلكه اطوارند. و دیگر این كه حشر فرشتگان با انسانها معنا ندارد. فرشتگان نیروهای مجردند در اختیار خدا و امام زمان، اسباب و ابزار آفرینندگی هستند. پس جنبندگان آسمانها انسانهائی هستند كه در عوالم میان ستارگان زندگی می ‏كنند. آنها مانند ما زمینی دارند و در شعاع خورشیدی مانند خورشید و ماه اهل زمین قرار گرفته ‏اند و در همین شرائطی كه ما زندگی می‏ كنیم آنها هم زندگی می‏ كنند. مانند ما انسانهای زمین موت و حیات و دنیا و آخرت دارند. روزی كه سلطنت جهانی الهی برای اهل زمین ها و آسمان ها دایر می ‏شود خداوند اهل زمین را به اهل آسمان مربوط می‏ كند. تمامی این ها برهانی است قاطع بر اثبات این حقیقت كه اولا مانند این عالم ما و كره زمین میلیونها عالم و آدم در فضای ستارگان زندگی می‏كنند و آنها نیز در موت و حیات دنیا و آخرت سرنوشتی مانند سرنوشت ما دارند. زیرا خداوند خبر می‏دهد كه قیامت برای اهل زمین و اهل آسمانها واقع می‏شود. تمامی انسانهائی كه در آسمانها و زمین ها هستند به جزكسانی كه خدا بخواهد می میرند و بعد از ظهور، زندگی آخرت تمامی انسانهائی كه در زمین ها و آسمانها هستند زنده می ‏شوند. همه در حكومت و سلطنت خدا و اولیاء خدا قرار می گیرند و خدا روزی اهل آسمان را با اهل زمین محشور و مربوط خواهد ساخت. (تفسیر سوره اسری جلد دوم)